Precies op tijd voor het skiseizoen is de Arlbergtunnel weer open voor verkeer. Na een volledige afsluiting, die op 15 april dit jaar begon, is de tunnel sinds vorige week weer geopend. De Arlberg Straßentunnel is ruim 15 km lang en verbindt de deelstaten Tirol en Vorarlberg. In dit artikel lees je meer over de Arlbergtunnel.
Meer informatie over reizen naar en door Oostenrijk
Uitgebreide renovaties aan de Arlbergtunnel
De Arlbergtunnel is een populaire verbindingsweg waar dagelijks veel mensen gebruik van maken. Om je een idee te geven: gemiddeld rijden er zo’n 8000 voertuigen per dag doorheen. Onderhoud aan de tunnel stond al een tijdje gepland. Ruim 45 jaar had men geen groot onderhoud meer verricht, dus vernieuwingen aan onder andere het wegdek waren hard nodig. Door de coronapandemie moesten de plannen worden uitgesteld, maar in het voorjaar van 2023 is men toch echt begonnen met het onderhoud aan de Arlbergtunnel. Deze ging toen voor zes maanden dicht voor de eerste renovatiefase en is in april 2024 voor nog eens zo’n periode gesloten voor de tweede renovatiefase.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws op wintersportgebied, insider tips, de leukste bestemmingen en nog veel meer?
75 miljoen euro aan renovaties
In de twee renovatiefases heeft men onder andere 110.000 vierkante meter aan tunnelcoating, 105 vierkante meter asfalt, 23.000 kubieke meter beton en 12.000 vierkante meter aan afdichting van galerijen gebruikt. Ook heeft men 13.000 ton asfalt gerecycled. In totaal hebben de twee renovatiefases 75 miljoen euro gekost. Nu is er in de jaren daarvoor niet niks gedaan aan de Arlbergtunnel. ASFINAG-bestuurslid Herbert Kasser liet afgelopen vrijdag tijdens een persconferentie in St. Jakob am Arlberg weten, dat er in totaal sinds 2005 ruim 300 miljoen euro in de tunnel is gestopt.
Voorlopig geen sluiting meer
Goed nieuws voor iedereen die van de tunnel gebruikmaakt: een volledige afsluiting zoals de afgelopen twee jaar is niet meer nodig. Wel kan het zijn dat de tunnel soms ’s nachts wordt afgesloten voor bijvoorbeeld kleine onderhoudswerkzaamheden.
Tol betalen voor de Arlbergtunnel
Alle motorvoertuigen tot 3500 kilo (technisch toegestane totale massa), hebben een vignet Oostenrijk nodig om op de Oostenrijkse snelwegen te mogen rijden. Daarnaast zijn er zes wegen waar je extra tol betaalt (Streckenmaut). Een van die wegen is de S16 Arlberg Schnellstraße, met de Arlbergtunnel. In 2024 betaal je € 11,50 per enkele reis, de prijzen voor 2025 zijn nog niet bekend. Verwacht wordt met alle renovaties dat je dan iets meer betaalt om door de Arlbergtunnel te mogen rijden.
Niet alleen de tunnel is vernieuwd, ook de tolpoort bij St. Jakob heeft een flinke update gekregen. De nieuwe betonnen vloer meet nu 3900 vierkante meter en er zijn 240 ton staal, 2000 kubieke meter beton en 1200 kubieke meter aan staalconstructies verwerkt. Hiervoor is nog eens 30,5 miljoen euro uitgetrokken.