Skip to navigation Skip to main content

Tol Fernpass: tolheffing vanaf 2028 na afronding bouw Fernpasstunnel

Fernpass Straße

Binnenkort kun je niet meer gratis over de Fernpass in Tirol rijden. De bergpas vormt een belangrijke verbindingsweg voor reizigers die richting Tirol en Noord-Italië reizen. Om de verbinding sneller en veiliger te maken, gaat er van alles veranderen. De plannen omvatten onder andere een nieuwe tunnel, een tweede buis bij de Lermoostunnel en tolheffing voor zowel de Fernpass als Fernpasstunnel. In dit blog lees je meer over tol op de Fernpass en alle plannen.

Grootse plannen met de Fernpass

Tientallen jaren heeft men gesproken over een oplossing voor de verkeersproblemen op de Fernpassstraße (B179). De ruim 50 km lange Alpenweg slingert door de bergen van Tirol en verbindt het district Reutte met het Inntal. Het is een van de drukste verbindingswegen in Tirol, waar dagelijks zo’n 30.000 voertuigen gebruik van maken (in vakantieperiodes ligt dit aantal nog hoger). Regelmatig ontstaan er opstoppingen, wat grote impact heeft op de dorpjes langs de route. Extra reistijd en de nodige ergernissen tot gevolg, zowel bij toeristen als frequente gebruikers. Bij (hevige) sneeuwval is het vaak helemaal drama: vastzittende vrachtwagens en soms zelfs lawines. Maar, ook regelmatige onderhoudswerkzaamheden zorgen voor problemen.

Begin 2024 heeft de regering van Tirol de nieuwe plannen voor de Fernpassstrasse gepresenteerd. De komende jaren gaat er van alles veranderen aan het traject. Doel van de aanpassingen is om de verbinding niet alleen sneller, maar ook veiliger te maken. Een betere doorstroming en geleiding van het verkeer.

  • Aanleg Fernpasstunnel
  • Tweede tunnelbuis Lermoostunnel
  • Tol op de Fernpass en voor de Fernpasstunnel

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Werken Sneeuw

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws op wintersportgebied, insider tips, de leukste bestemmingen en nog veel meer? Schrijf je nu in!

Schrijf je in voor de Snowplaza nieuwsbrief

Aanleg Fernpasstunnel

Een van de belangrijkste maatregelen is de aanleg van de Fernpasstunnel. Deze tunnel komt als het ware onder de Fernpass te liggen, net als wat bijvoorbeeld ook het geval is bij de Gotthardpas- en tunnel. Het betreft een Scheitel- of toptunnel van 1,4 km lang, welke het deel van de pasweg vervangt waar vaak opstoppingen zijn (traject van zo’n 4,8 km lang, route tussen de haarspeldbocht in het zuiden en de Blindsee in het noorden). In plaats van een hoogteverschil van 200 meter te overbruggen, leg je in de toekomst nog maar 70 hoogtemeters af. Dit bespaart benzine en is dus ook beter voor het milieu. De tunnel moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, waardoor opstoppingen tot het verleden moeten behoren. In combinatie met de bestaande pasweg, is er een alternatief in het geval van tunnelafsluitingen (bijvoorbeeld bij ongelukken). De capaciteit van de Fernpass zal hierdoor niet toenemen, wel zul je de route in de toekomst sneller kunnen afleggen. Het rijverbod voor vrachtwagens van 7,5 ton blijft van kracht.

Vanaf 2028 tol op de Fernpass en voor de Fernpasstunnel

Tweede tunnelbuis Lermoostunnel

De tweede belangrijke verandering is de aanleg van een tweede tunnelbuis bij de Lermoostunnel. Deze tunnel werd in 1984 gebouwd om het verkeer in Biberwier, Ehrwald en Lermoos te ontlasten, zonder zou al het verkeer hier rechtstreeks doorheen moeten. Op dit moment is er slechts één tunnelbuis van zo’n 3,5 km lang voor beide richtingen. Om de capaciteit te verhogen, en de veiligheid en doorstroming te verbeteren, krijgt de Lermoostunnel er een extra tunnelbuis naast. Door de bouw hoeft de oude tunnel niet dicht. Na de bouw wordt de oude tunnelbuis wel tijdelijk gesloten voor een volledige renovatie. De huidige tunnel voldoet niet meer aan de huidige veiligheidseisen. Van de aanleg van de tweede tunnelbuis zal het verkeer weinig tot geen hinder ondervinden.

Tolheffing op de Fernpass en voor de Fernpasstunnel

De komende 15 jaar gaat men zeker 500 miljoen euro investeren en dat bedrag moet ook weer worden terugverdiend. De tolheffing gaat in vanaf 2028, als de bouw van de Fernpasstunnel is afgerond. Vanaf dat moment betaal je tol om te mogen rijden over de Fernpass en door de Fernpasstunnel. Het tariefmodel is gebaseerd op dat van de Felbertauern, waar je momenteel € 14,- voor betaalt (enkele reis), een jaarkaart bedraagt € 140,-. Het kan dus zijn dat dit bedrag tegen de tijd van afronding hoger uitkomt. Er komt onder andere een tolstation langs de Blindsee, de pashoogte en Fernsteinsee blijven tolvrij voor excursies vanuit zowel het noorden als het zuiden.

Uitzonderingen voor frequente gebruikers

Je kunt je voorstellen dat frequente gebruikers niet te spreken zijn over de tolheffing. Vanwege de wetgeving van de Europese Unie zijn algemene tolvrijstellingen hier niet mogelijk, dan moet het voor iedereen geleden. Op dit moment worden er nog allerlei discussies gevoerd over eventuele oplossingen, zoals een gereduceerd tarief voor bijvoorbeeld een jaarkaart.

Logo SP

Over Redactie

De redactie van Snowplaza voorziet je dagelijks van het laatste nieuws op het gebied van wintersport. Van het weerbericht tot actuele nieuwsberichten en overige informatie. Het team bestaat uit redacteuren met veel wintersportervaring en een passie voor, je raadt het al, alles wat met sneeuw te maken heeft.