Skip to navigation Skip to main content

Wintersport onderzoek 2024/2025: dit zijn de trends en ontwikkelingen

Een paar weken geleden riepen we onze bezoekers en volgers op om deel te nemen aan onze jaarlijkse wintersportenquête. Meer dan 1000 wintersportliefhebbers hebben de online vragenlijst ingevuld, waarvoor hartelijk dank! In dit artikel presenteren we de belangrijkste uitkomsten.

20% gaat vaker op wintersport dan voorheen

Van alle ondervraagden gaat 46% één keer per jaar op wintersport. Ruim een derde gaat zelfs twee keer en 16% nog vaker. Een klein percentage (4%) gaat niet elk jaar op skivakantie. 67% van de ondervraagden geeft aan de afgelopen vijf jaar even vaak op wintersport te zijn gegaan. 20% zegt tegenwoordig vaker te gaan. Dit percentage is 4% gestegen ten opzichte van het onderzoek van vorige winter, toen gaf 16% aan vaker op wintersport te gaan. Ook het percentage dat minder vaak gaat is gestegen ten opzichte van vorig jaar, toen was dit 11%, dit jaar 13%. Mensen gaan dus zowel meer als minder frequent op skivakantie.

Meer in de sneeuw zijn

59% van de respondenten gaat zeven tot negen dagen op skivakantie, terwijl ruim een kwart vier tot zes dagen gaat. 8% gaat langer dan 12 dagen. 80% zegt dat de lengte van hun wintersport de afgelopen vijf jaar gelijk is gebleven, 10% gaat korter, en 10% juist langer. Ruim een kwart gaat korter omdat ze dat net zo leuk vinden, en 24% vanwege financiële redenen. Van degenen die langer gaan, doet 41% dit om meer in de sneeuw te zijn, 22% heeft nu meer tijd, bijvoorbeeld door pensionering.

94% gaat ook dit jaar weer op skivakantie

94% van de ondervraagden gaat deze winter zeker op wintersport, 2% twijfelt nog en 4% heeft besloten niet te gaan. Van de respondenten heeft 71% hun vakantie al geboekt, terwijl 29% dat nog wil doen. Van de 4% die niet gaat, noemt 30% financiële redenen, 30% andere redenen zoals zwangerschap of verhuizing, en ruim een kwart blijft thuis vanwege een blessure.

Direct boeken en met de auto op wintersport

Opvallend is dat 62% van de respondenten hun wintersport direct bij de accommodatie boekt, terwijl 15% via een reisorganisatie en 12% via boekingssites zoals Booking.com of Trivago boekt. Met wie gaan we dan skiën? Gezinnen en vriendengroepen vormen met elk 27% de grootste groep, gevolgd door koppels (22%) en wintersporters die met overige familie gaan (17%). Meer dan 90% reist met de auto naar hun wintersportbestemming. De overige vervoermiddelen zijn bus (4,4%), vliegtuig (2,9%) en trein (1,2%). Deze verhoudingen zijn de laatste jaren stabiel gebleven, met de auto als meest populaire vervoersmiddel.

75% vindt een duurzaam skigebied niet belangrijk

Duurzaamheid speelt volgens velen geen grote rol tijdens de wintersport. Voor 43% is duurzaamheid onbelangrijk, en 32% weet het niet. Bijna 14% probeert wel duurzaam te reizen, terwijl iets meer dan 5% let op duurzaamheid bij vervoer, skigebied én accommodatie. Iets meer dan 4% kiest specifiek voor een duurzaam skigebied, en minder dan 1% houdt er rekening mee bij de keuze van een accommodatie. Slechts 13% van de respondenten laat de keuze voor een wintersportbestemming afhangen van de duurzaamheid van het skigebied. Voor driekwart speelt duurzaamheid van een skigebied geen rol, en 12% weet het niet.

Bijna een kwart heeft dit jaar een hoger wintersportbudget

Voor 64% van de respondenten blijft het budget voor de wintersport dit seizoen hetzelfde, 6% verwacht minder te besteden, en 24% denkt juist meer uit te geven. Op de vraag of men binnen één tot twee jaar een economische crisis verwacht, blijft de meerderheid neutraal. Iets meer mensen verwachten een crisis dan degenen die dit onwaarschijnlijk achten, maar zorgen over een crisis leven slechts bij een minderheid van de respondenten.

Op de vraag of een eventuele economische crisis invloed zal hebben op hun persoonlijke situatie, antwoordt 25% neutraal. 11% gelooft dat het weinig impact zal hebben, terwijl 34% dit ook denkt, maar iets minder zeker is. 4% verwacht veel invloed van een crisis, en 25% denkt dit ook, maar minder sterk. Samenvattend is ruim 70% neutraal of positief over hun persoonlijke situatie in het geval van een economische crisis, wat wijst op over het algemeen lage zorgen.

Wintersport belangrijker dan boodschappen

Wanneer het inkomen zou dalen, bezuinigen deelnemers het meest op dagelijkse boodschappen, luxe aankopen en abonnementen, hoewel ook 33% aangeeft niet op dagelijkse boodschappen te willen besparen. Het is opvallend hoe belangrijk wintersport is voor Nederlanders en Belgen: 33% zegt hier niet op te bezuinigen, terwijl 46% neutraal is en 22% wel wil besparen. Voor de zomervakantie verwacht 37% minder uit te geven, met 45% die neutraal staat, en 19% die zegt niet te willen besparen. Samenvattend hechten mensen veel waarde aan vakanties en zijn ze minder snel geneigd hierop te bezuinigen.

Oostenrijk nog populairder dan andere jaren

Oostenrijk blijft het meest populaire wintersportland voor Nederlanders en Belgen, met 67% die aangeeft erheen te gaan of dat te willen, een stijging van 3% ten opzichte van vorig jaar. De populariteit van andere wintersportlanden is hierdoor iets gedaald. De voorkeur voor accommodaties gaat uit naar appartementen, met 43% van de respondenten die hiervoor kiest. Daarna volgen hotels met 31%, chalets of vakantiehuizen met 12%, en pensions met 11%. 

Deze sociale mediakanalen gebruiken wintersporters het meest

70% van de ondervraagden gebruikt dagelijks Facebook, waardoor dit het meest populaire platform is onder de deelnemers van ons onderzoek. Instagram volgt met 59% dagelijks gebruik, terwijl ruim de helft YouTube minimaal wekelijks gebruikt. Bij het gebruik van sociale media is het belangrijk om de leeftijdsgroep van de respondenten te overwegen; meer dan de helft is ouder dan 40 jaar. Onder de respondenten jonger dan 30 jaar gebruikt 83% dagelijks Instagram, 26% dagelijks YouTube en 20% dagelijks TikTok. Facebook is minder populair in deze leeftijdsgroep, met 65% die het dagelijks bezoekt. Bij respondenten onder de 20 jaar gebruikt 80% alle genoemde kanalen dagelijks.

Miranda Winter

Over Miranda

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.