Skiliften zijn er in veel soorten en maten. Allemaal met het primaire doel om bezoekers zo comfortabel en veilig mogelijk te vervoeren naar de top van een berg. Daarnaast zijn er ook skiliften die de wintersporter een ervaring bieden en die haast de rol van een attractie vervullen. In dit weblog hebben we 5 bijzondere skiliften in de Alpen op een rijtje gezet.
#1 Galzig Bahn, St. Anton
Sankt Anton heeft in 2006 na de sloop van de vorige skilift de Galzig Bahn laten bouwen om de capaciteit te vergroten. In St. Anton hebben ze het net wat anders gedaan. Bij het bouwen van een normale cabinebaan is een langer dalstation nodig. Op deze locatie was hier echter geen plek voor door een steile helling. Het was kiezen tussen roltrappen, om de benodigde hoogte voor de kabels te halen of een korter, maar hoger dalstation met een gelijkvloerse instap. Het opstapgebied en het opstart-/ vertragingsgebied van de cabines zijn op twee niveaus gescheiden met een systeem van grote wielen waardoor de cabines tussen deze niveaus kunnen worden verplaatst.
#2 Vanoise Express, Paradiski
Door de bouw van de Vanoise Express in 2003 zijn de gebieden Les Arcs en La Plagne met elkaar verbonden. Samen vormen deze gebieden de Paradiski met maar liefst 425 kilometers piste. Met een capaciteit van 200 personen, verdeeld over twee verdiepingen, was het tot 2016 de grootste kabelbaan ter wereld. Wat de kabelbaan spectaculair maakt, is dat er geen liftpalen gebruikt zijn bij de bouw vanwege de beschermde diersoorten die in het dal leven. Dit zorgde voor hogere bouwkosten en grotere kopstations in de dorpen Peisey en Montchavin. Ondanks dit heeft de lift een topsnelheid van 45 kilometer per uur.
#3 Titlis Rotair, Engelberg
De Titlis Rotair gebouwd door Doppelmayr/Garaventa was in 1992 de eerste kabelbaan met draaiende cabinebodems. In 5 minuten draait de gondellift volledig om zijn as waardoor de inzittenden een bijzonder uitzicht krijgen op de omgeving van Engelberg. Sinds 2014 zijn de gondels vervangen door cabines die in het geheel om hun as draaien. Oorspronkelijk zat het draaimechanisme in de cabine, bij de nieuwe zit het mechanisme op het dak, dit betekent meer ruimte voor de passagiers.
#4 Téléphérique de l’Aiguille du Midi, Chamonix
Met de Téléphérique de l’Aiguille du Midi bereik je in 20 minuten een hoogte van 3777 meter. De kabelbaan is oorspronkelijk gebouwd in 1955, vervolgens in 1991 gerenoveerd. Om vanaf Chamonix de Aiguille du Midi te bereiken moet je eerst met de lift naar Plan de l’Aiguille gaan, om daarna de resterende 2742 hoogtemeters af te leggen. Eenmaal boven heb je een adembenemend uitzicht over de hoogste bergtoppen van de Alpen. Voor de echte waaghals is er een glazen kubus bevestigd aan de muur waar je in kunt staan. Om de tour compleet te maken kun je via de Valleé Blanche gondel richting de Hellbronner Spitze (3466 m), wat in Italië ligt. Vervolgens kun je de Skyway Monte Bianco instappen richting Courmayeur (1224 m).
#5 Männlichenbahn, Grindelwald
In 1978 werd de Grindelwald-Männlichenbahn geopend om de dorpen Grindelwald-Grund (944 m) te verbinden met het dorp Männlichen (2343 m). Sinds de opening was de 6 kilometer lange kabelbaan de langste gondel ter wereld. Op dit moment is het alleen niet mogelijk om gebruik te maken van de kabelbaan, want deze wordt sinds 2019 vernieuwd. De rit duurde oorspronkelijk 30 minuten, dit wordt teruggebracht naar 18 minuten en de capaciteit wordt verdubbeld naar 1800 personen per uur. Daarbij wordt er een 3S-gondelbaan bijgebouwd die richting de Eigergletsjer gaat.